fredag 16 november 2007

Julen



Jag älskar jul. Jag tycker om julmat, julklappar, julsång, jultomten, julvin, julkort, jullov.

Julstädning gillar jag inte så mycket och därför brukar jag inte städa så noga. Vem ser dammen när ljusen är tända? När maten är serverad? När klapparna öppnas och sången börjar?
Nej, det är tokigt att städa för julen.

Julen får mig känna mätt och belåten. Julstress har jag aldrig haft, vet ingenting om det. Julen kunde komma redan i morgon.

Men, ännu är det många dagar till julen. Tyvärr.




14 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså det måste nu vara du som börjar det här häsländet (= rikssvenskt ord) med julen här också... Jag tänkte det skulle räcka med stora butiker... Men någon måste väl vara den första...

SusuPetal sa...

Oj, Julgubben! Kommer du riktigt från Finlands officiella julstad Åbo!

Nej, nej, häsländet(det är nog ursprungligen från Åland detta ord!) har inte ens ännu börjat! Det här var bara försmak!

Anonym sa...

Jovisst - och Europas kulturhuvudstad och vad allt annat... den ena goda sidan med julen är att man får vara annanstans än i sin hemstad när man måste föra paketer till barn i olika delar av världen, i det där gamla slottet är det ganska tråkigt, du vet nog...

SusuPetal sa...

Ja, lyckilga du som får resa runt världen! Du tänker väl dela kulturpaketer åt barn nu när Åbo verkligen är Europas kulturstad! Oj, lilla Pedro i Guatemala får en diktbok, söta Ivana i Ryssland får kanske den nya Finlandia-vinnaren och tvillingarna Yves och Yvette får Lordi's mask och cd:n!

Hur är det med julgumman? Får hon följa med dig eller stannar hon hemma med ungarna? Har ni barn?

Anonym sa...

Men Susu, vad har man sagt i skolan om nyfikenhet och goda vanor!

Men om du är intresserad och kan läsa finska, kan du börja med mina barndomsminnen, som jag har nu lite skrivit om i min blog.

SusuPetal sa...

Goda vanor? Vad är det?

Jasså, jag måste väl läsa själv då. Hoppas ditt barndom har inte varit för traumatiskt, sådant orkar jag inte läsa...glatt ska det vara när julen kommer!

hpy sa...

Jul! Och jag som redan forsoker hitta pa ursakter att ha fardigt till alla eventuella inbjudningar till slakten pa julafton. Goda idéer tas emot.
-Nej tack, vi ar upptagna.
-Jasa, vad skall ni gora?
-Jag vet inte annu sa noga, men det jag vet ar att vi inte vill komma!
-...

SusuPetal sa...

Nej, har varit ett gott svar, i alla för mig, HPY. Jag villa vara hemma på julen.

Peter sa...

Realtivt làngt till jul, men ännu längre till sommaren (sorry)!

SusuPetal sa...

Små etapper, Peter...sakta och säkert...

hogrelius sa...

Jag är en trist typ som aldrig har gillat julen,inte ens som barn.Det enda försonande var min mammas julmat för den var mycket vällagad !Julen är idag enbart en hysteri i köpenskap så långt från Kristus budskap vi kan komma."Kasta ut månglarna ur templet" sa han!Vi har fått in månglarna i vårat liv så folk inte ens märker det själv.Föraa årets julafton i Talinn ihop med min ena dotter är bland de bästa jular jag har upplevt och hon säger detsamma.På kvällen satt vi på Rysk krog och åt anka!
Julen är för de ensamma en enda lång pina och jag har befunnit mig där på denna botten med bara brännvinet som tröst och det var en dålig tröst vill jag bara säga!

SusuPetal sa...

Brännvin är dålig tröst för allt, Bosse.

Själv har jag tillabringat jul ensam, med familj, med släkt, med vänner, hemma och borta, och jag har märkt, att var än och med vem man är, det viktigaste är att man trivs. Om man tycker om att vara ensam på julen och äta knackkorv, så skall man göra. Det värsta är att tillbringa jul så som man tror att det borde vara. Då kommer angsten.

soulbrush sa...

can't read the script, but love the colours.

SusuPetal sa...

Thanks Forever Young, the text is about Christmas and how I like it and wait for it, love the smells, the taste, the warmth and cozyness of Christmas.