onsdag 12 september 2007

Det viktigaste är att komma hem




Jag reste till Borgå för att ta foton. Borgås Gamla stad är ett fint ställe att vandra omkring och beundra husen, som har stått på sin plats i flera hundra år. Gamla staden är också liten, så att man inte behöver promenera i flera timmar för att se allt. Det passar en lat människa.

Att resa till en annan stad, hur nära än den skulle vara, är nästan att resa utomlands. I alla fall för mig. Det är så som man skulle få alldeles nya ögon när man siktar sig mot ett annat ställe. Staden kan vara bekant, du har kanske varit där ofta, men så länge det inte är din hemstad, du kommer dit som en gäst och tittar på allt med nyfikna ögon.
Nej men, vilket vackert hus! Vilket fint staket och ett så glänsande tak! Och titta på träden –de ser så gamla ut! Himmelen är så blå och solen tycks värma mera än vanligt. Segelbåtarna är vita, de nästan strålar is solen, ån gungar mot stranden och stillheten dansar en lugn vals i luften.

Allt det samma finns hemma, men vi har blivit van med det och vi har inte tid att stanna och se vart vi är på väg. Vi har för bråttom.
Därför är det viktigt att ibland resa bort. För att förstå att också hemma himmelen är blå och solen värmer lika mycket. Vi måste bara förstå det.

14 kommentarer:

Peter sa...

Sà sant vad du säger!

Jag tror att tack vara mitt relativt nystartade bloggande, har jag lärt mig att se även pà min adopterade hemstad pà ett nytt sätt. Numera (nästan) alltid med en kamera i fickan och en blick till vänster, till höger, uppàt, dedàt...

SusuPetal sa...

Jag har samma erfarenhet med Helsingfors efter att ha fotograferat stadsdelarna. Kameran ger extra ögon! Jag är nog inte i behov att ha fler ögon, men...:))

Eleanor Vatsa sa...

Närturism. Det är både billigt och miljövänligt. Varför ska man till Thailand när det finns så mycket att se på i närmaste omgivning. Jag förstår nog att man vill se exotiska saker, men ändå.

Kanske beror det på dina dubbla ögon att du har så att säga rikare synvinkel än majoriteten! Och förstås kameran.

Anonym sa...

Ikke sant? Jeg må innrömme at jeg lo lite grann når jeg kjörte til byen som ligger omtrent 30 km fra oss og tok en kopp kaffe på café :) Deretter tok jeg en tur til kirkegård for å ta bilder, det var en fin dag!

SusuPetal sa...

Närturism är miljövänligt, Araneida. Och det tar inte en så lång tid att resa, också! Behöver inte sitta 12 timmar på flygplanet och efter semestern behöver man inte en ny semester för att vila över ansträngningen!

Längt borta och nära, Almamaria, det låter fint.

Peter sa...

Jag förstàr kommentarerna om närturism och hàller med, men möjligheten att se och eventuellt lära sig att bättre förstà andra kulturer är inte att förglömma! Mycket närturism och dà och dà lite längre resor?

hpy sa...

Du har lagt till texten (eller var bilderna i en annan blogg?) som ar mycket sann. Narturism ar inte illa och dessutom billigare an fjarrturism. Enklare ocksa, gar fortare om man inte har tid med fjarrturism som vissa pensionarer...

SusuPetal sa...

Jo, Peter, man kan också resa långt bort, men jag förstår inte riktigt människor, som söker efter upplevelser bara långt borta, som nekar att det skulle finnas någonting värt att se också närmare.
Det bästa är väl att resa hit och dit:)

HPY, samma slide-shown var i min finska blogg.
Vissa pensionärer...:)) T.o.m. jag har tid att resa utomlands fast jag inte är pensionerad!

Peter sa...

Sà, vi är alla mer eller mindre överrens? Borta bra, men hemma bäst!

SusuPetal sa...

Ja, Peter, det måste vi vara:))

hogrelius sa...

Hoppas att du hittade till "Svenskkrogen" inne i skogen.Lite bortom kyrkogården,där är så gameldags fint med riktig husmanskost för de hungriga.Sen har vi en präst i Borgå som är trevlig att läsa o tala med:
http://www.bloggen.fi/kalle%5Faf/

Kallas även för den bloggande prästen!

Elegia sa...

Jag är inte bra på svenska, men jag försöka skriva.

Ja förstodd alla vad du skrivde. Jag ska stanna läsa dig för att glömma inte språket. Det är ganska intresserant.

Och ja, jag ska gå till landet, när Raksu kommer! Man måste alltid vänta på man!

Elegia sa...

Ocn jag ska spela en turist där!

SusuPetal sa...

Fint att veta om stället du berättade om, Bosse, har inte än hittat dit. Tittade också på bloggande prästen.

Elegia, fint att du försöker, det gör jag också! För mig är det också lättare att läsa svenska än skriva, men det är ju bara att öva, öva, öva.
Ha en trevlig veckoslut med Raksu!