måndag 18 juni 2007

Näcken


Kom.
Ta mig i handen och följ med.
Var inte rädd. Vattnet är varmt, vågorna lätta.
Du har ingenting att vara rädd för. Lita på mig.
Kom.


Vi går ännu djupare. Kan du känna sanden under torna?
Så mjukt, så fint.
Kom.


Vattnet kramar dig, känner du dess trygga famn?
Oroa dig inte.
Vattnet är inte farligt, jag lever ju i vattnet, utav vattnet. Vågorna är mitt hem,
djupet mitt hemliga kungarike.


Se på guldmynten på botten, dyk neråt och hitta skatten.
Kom till mig.

För evigt, så skall du bli rik.
Lita på mig,

Kom till Näcken.



11 kommentarer:

Peter sa...

Verkligen fint skrivet! Bravo!!!

Och avbildningen av Näcken är fantastiskt bra!

(Försökte ladda upp Pixia, olika vägar, men fàr alltid beskedet "Forbidden".)

SusuPetal sa...

Det var ju träkigt med Pixia. Jag har laddat upp härifrån:

http://park18.wakwak.com/%7Epixia/download.htm

Är det samma sida du forsäkte?

P I F F L A N sa...

Vilken söt blogg :)

hogrelius sa...

Näcken litar jag inte på alls! Inte skogsfrun heller!Jag litar på egna krafter!

SusuPetal sa...

Tack, Pifflan:)

Ja, Bosse, Näckan kan man inte lita pä. Men om man är ett barn, så vet man inte än...

hpy sa...

Valdigt lyckat, SusuPetal. Du far stamning i det du skriver pa svenska ocksa.

SusuPetal sa...

Tack, HPY, det är roligt att höra, för du har ju också läst mina finska texter och vet min stil.

Peter sa...

Tried you Pixia address, but the "door" seems now yo be closed. No problem! I can continue to see your nice pieces of art!

SusuPetal sa...

Skulle detta vara av hjälp; Peter?

Peter sa...

I guess I already said somewhere, but also these Pixia "doors" are now "forbidden". Thanks anyhow! ... and I will be happy to see your pieces of art!

SusuPetal sa...

Closed doors, then.