tisdag 12 juni 2007

Den första skoldagen


Allt är så spännande. Mamma tar bort papiljotterna och bruna lockar faller ner mot axlarna. Flickan ler i spegeln. Första skoldagen. 
Den vita blusen och byxorna mostern har skickat från Sverige. Snygga, stiliga byxor med svartvita rutor. Och skolväskan då! Svart och stor, med små, vita blommor som mönster.

-Vad du är vacker! Skynda dig nu! Du vill ju inte komma sent på första dagen!

Nej, det vill flickan inte göra. Mamma ger en puss och kramar flickan. Mamma vinkar i fönstret och flickan känner mammas blick i ryggen innan hon börjar springa mot skolan. Solen är varm och löven har bara en aning av guld i det gröna. Flickan börjar skratta och hennes skolväska svänger upp och ner, upp och ner.

Skolan är stor och grå. Hundratals barn står på gården och de vänder sig mot flickan när hon springer in till gårdsplanet, alldeles svettig, röd i ansiktet, de bruna lockar släta mot huvudet.

-Titta! Vilken ful tjockis!

Gården blir alldeles tyst, bara viskningen hörs och barnens skratt stormar in i flickans öron. Klockan ringer, skolan börjar.

27 kommentarer:

SusuPetal sa...

Jag kan väl känna flickans spänning. Jag känner det samma just nu när jag har börjat min svenska blog: kan jag?

Det enda som skiljer mig av denna flickan i berättelset, är att jag är inte rädd för andras skratt.

Skönt att vara vuxen.

Kirsti sa...

Voi hyvänen aika, että piti tämäkin nähdä! Onnea uudelle blogille, joillakin riittää virtaa.

Kirsti sa...

Och samma på svenska... Ei sentään.

SusuPetal sa...

Joo, kaikkea sinun pitääkin nähdä...(vähän hävettää, mutta menköön...).
Kiitos onnitteluista, ei tässä sen kummemmin virtaa tarvita, pistääpähän kirjoittamaan säännöllisesti.

Och samma på svenska.

Anonym sa...

Oj, Susu, Susupetal även på svenska! Fint, skönt, härligt!

Grattis! :)

Mitt svenska är lärt på skolan, och nästän bort glömmt, men vill försöka.


Oj, hur grymma barn kan vara mot varandra. Jag blev ledsen när jag läste om liten flicka och hennes blivande skolkamrater. Hoppas, att senare blev hennes skolkarriär lite lättare.

Kanske vi får läsa mera om flickan.



Dit mamma talade svenska och du med, hemma. Hur var det med skolan? Var det finskspråkig eller svenskspråkig?

SusuPetal sa...

Det blev ju en lång komment på svenska, Celia! Och du trodde att du hade glömt vad du lärde dig i skolan!

Jag tror att vi får läsa om flickan också i framtiden. Hon tycks dyka fram när jag börjar tänka på svenska.

Skolan var finskspråkig.

Anonym sa...

Och sen på franska :) Lycka till! Men jag vill fortfarande kommentera dina texter på finska.

hpy sa...

Det finns inte nagot sa elakt som smabarn. Men kanske menar de inte att vara elaka, de bara sager sanningen.
Lycka till SusuPetal!

Anonym sa...

Nej, men Susu! Det är ju bra idea!
Jag förstår nästan ingenting men tycker om svenska tosi paljon!
XD

SusuPetal sa...

Tuima, du får kommentera på vilket språk du vill, och så får de andra också!

Barn har inga vita lögnar, HPY. Dom lär sig att vara diplomatiska först när de blir litet äldre. Om ens då..

Det gör ingenting, Maitzu, pääasia, että du tycker om svenska:))

Allyalias sa...

Pitää alkaa seuraamaan tätä, jos se kouluruotsi palautuisi tähänkin päähän. Valitettavasti se on häipynyt niin täysin, että pitää kirjoittaa tämäkin kommentti suomeksi :) Lukemani sentään ymmärsin....

Olli sa...

Nej men borde jag tämäkin den här vielä nähdä..

Peter sa...

Bravo! En snygg start!! Slutpoängen är perfekt (men förstàs grym)!

Anonym sa...

Uh, nyt joutuu ekaa kertaa vakavasti pohtimaan, että onko viimein tullut vastaan sellainen SusuPetalin kirjoittama blogi, jota ei ehkä haluakaan tilata ;)

Toisaalta ei olisi varmaan ollenkaan huono idea seurata edes yhtä ruotsinkielistä blogia ihan harjoitusmielessä.

Nimim. "henkilö, joka ei meinannut päästä läpi yliopiston pakollisesta ruotsinkurssista"

SusuPetal sa...

Ally, tämä on hyvää kielikylpyä, koska täällä ei harjoiteta hienoja lauserakenteita ja vaikeita sanoja!

Ja, det borde du, Olli:))

Peter, tack. Barnen kan vara grymma. Men det kan vuxna också vara.

Mitä, Viivi???? Ettet niin kuin tilaisi tätä???? Höh. Tämähän on hyvää harjoitusta: tankerolauseita ja alakoulusanoja, siitä sitten pikkuhiljaa taito kehittyy. Niin kirjoittajalla kuin lukijalla:))

Anonym sa...

Nästä steg är kanske SusuPetal på teckenspråk.

Lycka till SusuPetal!

SusuPetal sa...

Det tror jag inte, Pena, eller vem vet? Jag tror nog att rätt många tänker att det börjar räcka med de här fem-sex...

Liisa sa...

Lycka till SusuPetal!

SusuPetal sa...

Tack, Liisa. Jag behöver all lyckan när jag börjar fundera på grammatiken!

Olli sa...

Susu! Ich eine brillant idee haben! Deutch blog!! Ramstein! Eine Mutter!

SusuPetal sa...

Donnerwetter, Olli! SusuPetal auf Deutsch mit der die da Hilfe von Google?

Anonym sa...

Outoa. Jotenkin vahingossa käteni ohjautui painamaan ruksin ruutuun tämän blogin kohdalla blogilistalla.

Kuinka kummaa onkaan lukea blogia sanakirja kourassa? ;)

SusuPetal sa...

Siis, sanakirjahan sopii kuin nakkisämpylä käteen blogia lukiessa, Viivi! Täydellinen valinta!
(kiitos ruksista)

hpy sa...

Glom grammatiken Susu, och prata pa! Det ar inte sa farligt med fel, och jag tror nog att det kommer att ga bra bara du kommer i farten.

SusuPetal sa...

Det skall jag göra, HPY. Jag märkte det redan, när jag skrev några svenska berättelser -den sista bara kom ut, utan att jag tänkte på grammatiken. Det kändes fint. Måste bara skriva och skriva och skriva.

Peter sa...

Med svenska som modersmàl kan jag intyga att jag inte hittat nàgot grammatikfel i din text... och även om sà vore fallet, vem bryr sig?

SusuPetal sa...

Jag bryr, Peter! Jag försöker att inte bry om det, men jag är en liten perfektionist i vissa sak. Bara jag vore det också hemma med städningen -det skulle vara mycket nyttigare:))