tisdag 17 november 2009

Flykten




När Tant November har vädrat för två veckor, säger mamma, att hon skall sticka iväg. Kan jag följa med, flickan frågar. Javisst, svarar mamma, men vi måste försvinna i smyg, annars stänger tanten alla fönstren och låser dörren, öppnar dem bara på natten, när vi sover.

Pappa och lillebror vill inte komma med. Vi måste titta på slalom och ishockey, säger de, det är absolut alldeles omöjligt att springa i väg nu.

Vi ska inte springa, säger mamma och tar mig i handen. Vi flyger till solen.

Och det gör vi.



9 kommentarer:

hanne virtauksesta sa...

Jag forstod allting...
Jag ville också flyga till solen just nu eller till en tjärn.(=tähti?)

SusuPetal sa...

Stjärna är tähti.

Ja, det skulle vara skönt att flyga till solen, Hanne.

Famu falsetissa sa...

Får jag följa med till solen?

Hannelen paratiisi sa...

Jag tycker om november med :)

SusuPetal sa...

Famu, förstås!

Hannele, du är nog underlig!

PeterParis sa...

Har just tillbringat en novembervecka i Sverige! Jag har full förstàelse för dina tankar!:-)

SusuPetal sa...

Bra, Peter! Du förstår mig nu bättre då :)

chrome3d sa...

De måste också titta på backhoppning från Garmisch-Partenkirchen, Bischoshofen och Oberstdorf. Nånting man måste göra i december. Pasila var så god.

SusuPetal sa...

Ja, det är skönt med december, Pasila tackar.