måndag 4 augusti 2008

Flickorna



Flickorna satt vid ån. Solen hade redan gått ner, det började bli kyligt, men de ville inte än gå hem. Dagen hade varit lång, men sömn var någonting de inte ville ha.

Vi sover, när vi blir gamla, tänkte flickorna. Nu har vi inte tid att sova. Vi måste leva. Vi måste hinna med allt innan det är för sent. Innan vi blir för gamla att leva.

Tror du, frågade den andra flickan, tror du att vi kommer att sitta så här, vid ån, när vi är vuxna? Tror du det?

Den andra flickan skakade på huvudet.

De fortsatte att sitta vid ån. De fortsatte att utvidga tiden som fanns just nu.




12 kommentarer:

hpy sa...

Lat bli att sova sa lange du kan om det kan hjalpa dig att se, att kanna, att tanka.

SusuPetal sa...

Men, när man blir äldre, börjar man tycka om sömn, HPY!

hogrelius sa...

Sova? Vem har tid med sånt?Det får man göra när man är död.Finns alldeles för mycket att göra och uppleva just nu! Tack för dina rader idag! Kysser dig på handen!

SusuPetal sa...

Jag älskar att sova, Bosse! Hmm, men jag är knappast död...:)

hogrelius sa...

Att sova ensam har jag tröttnat på,det blir en konstig sömn med drömmar där man snart inte vet om man är vaken eller sover.Ett för mig olösligt problem för närvarande!

SusuPetal sa...

Ja, det kan vara svårt, Bosse, om man inte är van med att sova ensam eller har tröttnat på det.

hpy sa...

Jag steg opp fyra pa morgonen igar. Forfarligt!
Jag lade mig mycket tidigt i stallet. Det ar skont att sova.

SusuPetal sa...

Fyra på morgonen! De ät för tidigt, HPY!

hpy sa...

Det ar inte for tidigt SusuPetal, det ar MYCKET for tidigt.

SusuPetal sa...

Mycket för tidigt och omänskligt.

hogrelius sa...

Nu är klockan 1.28 i Stockholm.Detta är för tidigt att lägga sig och sova.Jag gillar att sitta uppe när det är tyst i huset!Allting är så stilla! Men ska man tvinga sig upp klockan 4 då måste man sova,hur det nu skulle gå till för mig???

SusuPetal sa...

Det skulle väl vara omöjligt att vakna så tidigt, Bosse. Sov du bara!