onsdag 7 maj 2008

Kvinnan, som var trött


Kvinnan var nuförtiden alltid trött. Hon var trött när hon vaknade om morgnarna. Hon orkade inte äta frukost. Kaffet smakade bittert.
Resan till arbetet var alldeles för kort. Hon hann slumra bara för en stund, och mycket för snabbt fick hon stiga av bussen.
Hon ville inte se sina arbetskamrater, hon ville inte prata med någon. Hon ville endast sitta stilla i sitt rum och kanske halvsova i stolen.

När kvinnan kom hem, orkade hon ingenting annat än sitta på soffan. Hon öppnade inte televisionen, hon svarade inte när telefonen ringde och hon knappast märkte sin make och barnen, som sprang runt och omkring, fulla av energi, prat, skrik och liv.

Det måste vara någonting fel på mig. Det var det ända hon kunde tänka. Det är inte normalt att jag känner mig så trött, att jag bara vill sova, att jag inte orkar göra mat, stekar bara fiskpinnar och låter ungarna beställa pizza och kebab. Jag orkar inte bry mig om saker numera. Ingenting betyder ingenting.

En dag ville den yngsta flickan ha nya kläder. Hon skulle på en väns födelsedagskalas och hon bad mamman att följa med henne och köpa en ny kjol. Kvinna försökte säga nej, hon ville inte höja sig från soffan och tanken om resan till affärscentrumet gjorde henne nästan illamående.
Flickan var envis.

Butiken var genomträngd av ljus, färg, musik och blänkande speglar. Kvinnan tittade på figuren i spegeln, och plötsligt förstod hon varför hon var alltid så trött.

Jag har blivit gammal. Det är ju det. Det är bara det.
Jag behöver inte orka så mycket som förr. Jag får vara trött.
Det är ju endast vanligt i denna ålder. Jag är inte längre ung.

Kvinnan kände sig plötsligt pigg och hon svarade ”ja” när flickan frågade, kunde de gå och äta glass efter de hade hittat den lämpliga kjolen till festen.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Helt sant! Jeg var så sint i dag, kjente aggressionen bygge seg inni meg. Jeg kunne ikke skjönne hvorfor jeg var full av hat. Plutselig kom jeg på det: PMS. Jeg fölte meg straks mye bedre, jeg hadde en grunn til å vaere arg!

SusuPetal sa...

Det är bra så länge man har PMS, Almamaria...efter menopaussen har man ingen orsak till hat och ilska...

Ja, då är man kanske bara trött:)

hogrelius sa...

Ibland är det bara skönt att bli gammal.Det gör inget att vara lite trött för då är det så skönt att få lägga sig ner och ta en tupplur.Ingen tycker längre heller att det är konstigt att man är trött.Kärleken känns dessutom sötare än honung när man är i mogen ålder."Tänk att jag är kär fast jag är gammal" säger jag till mig själv och njuter oändligt!Har en hemlis tillsamanns med de unga som går där tätt sammanslingrade.Min fd hustru ska gifta om sig efter fem års skilsmässa och hon är inte heller direkt ung längre.Kärlek finns ofta bakom knuten bara vi bryr oss om att ta vara på den!

SusuPetal sa...

Du har rätt, Bosse, man vet aldrig vad som lurar bakom hörnet.
Ja, det känns inte alls tråkigt att bli gammal. Man har lärt sig att ta det lugnt och det är bra.

Peter sa...

Man fàr kanske anpassa sig till sin àlder, man jag fortsätter at försöka inbilla mig att jag inte är gammal! Inga fiskpinnar ännu!

SusuPetal sa...

Kanckkorv sen, Peter eller ärtsoppa från burken:))

hpy sa...

En bra text - som vanligt. Men du ar ju inte gammal sa hur kan du veta hur det kanns. Eller tror du bara?

SusuPetal sa...

Tro mig, HPY, jag vet!