söndag 30 mars 2008

Teckningen



Flickan sitter i köket. Hon ritar, men teckningen lyckas inte. Hon river pappret och sitter stilla en stund. Hon skulle vilja göra en fin bild, men alla färgerna är för fula. Till och med den röda kritan har förändrats till blodsvart.
Hon älskar rött. Men inte i dag. Inte i bilden.

Pappret är inte vitt. Hon tittar på smutsiga fläckar tårarna har gjort. Allt är så fult. Hon känner sig kladdig.

Hon vill inte höra ljuden som kommer från vardagsrummet. Hon försöker stänga öronen så att inte höra kaffekopparnas klang och det sakta talet. Hon kan inte förstå, hur de kan bara sitta och äta och dricka kaffe, så som ingenting hade hänt. Så som mamma ännu levde.



12 kommentarer:

Anonym sa...

Självbiografiskt? Jag nästan vet vad du kommer att svara; ändå måste man fråga.

SusuPetal sa...

Nej, jag hann redan bli vuxen och mogen och flytta bort från barndomshemmet innan min mamma dog.

hogrelius sa...

När man är barn så uppfattar man allting så annorlunda.Son vuxen kan man tom. tycka det är en lättnad när ens mor avlider!!Så tyckte jag och har inte fällt en enda tår heller!

SusuPetal sa...

Människor är olika, Bosse, famlijerna också.

Anonym sa...

Hej!

Piirtäjätytön pakomatka.
Ymmärsin jopa (melkeen) kokonaan tämän(siis kielen puolesta), mutta en edes yritä vastata ruotsiksi(ei nyt juuri osaa). Tuo yllättävä (tai sitten se johtui puutteellisesta kielipäästäni..)loppu vasta valaisi koko jutun juonen. Jag tycker.

Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Monitor de LCD, I hope you enjoy. The address is http://monitor-de-lcd.blogspot.com. A hug.

SusuPetal sa...

Kiva, att du tycker(och förstår), Hepoliiniska:))

Peter sa...

Vet inte hur jag skall uttrycka mig... din text - och bild - är underbara!

SusuPetal sa...

Det var fint uttryckt, Peter:))

hpy sa...

Jag vet inte langre hur barn kanner saker. Det kanns nastan som om jag aldrig hade gjort det, men det beror antagligen pa daligt minne.

SusuPetal sa...

Dålig minne eller sen det, att det inte är nödvändigt att veta, HPY.

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack