onsdag 19 december 2007

Jultomten


Jag har ont i magen. Jag mår illa, mitt huvud värker, jag är sömnig och samtidigt kan jag inte sitta stilla. Jag hoppar omkring, jag klättrar på soffan och plötsligt får jag en kramp i magen. Jag känner tårarna i mina ögon, det gör så ont.

Mamma lagar mat i köket. Jag hör henne sjunga, det låter vackert och för en stund glömmer jag värken i min kropp. Mummu säger någonting och de båda skrattar.

-Vad är det, Lillan? Vad gör du under bordet?

Mummu kryper till mig, sätter sig bredvid mig och tar mig i famnen.

-Jag har så ont i magen, jag kan inte äta, jag kastar upp, om jag måste äta.

Mummu kramar om mig och viskar:

-Skulle det hjälpa till värken, om jag berättade, att Jultomten var här redan?
-Vad! Jag såg inte honom!

-Du är ju under bordet, härifrån ser man ingenting. Kom.

Mummus hand i min hand står jag och tittar på julklapparna bakom dörren. De är så vackra, så fina, så råda och blåa med guld och silver.

-Han var här! Mamma, Jultomten var här!

Mamma kommer springande från köket.

-Nej men...vi skall ju äta först och sen skall jag diska och kaffe skall vi ju dricka, säger mamma. – Hur i all dags har Tomten redan kommit med presenterna?
-Darför att så ska det vara, svarar Mummu. – Tomten vet bättre. Först julklapparna, sen maten. Så ska det vara.


13 kommentarer:

Peter sa...

Hur dags kom tomten till dig? När jag var liten, kom han i allmänhet vid fem-tiden pà eftermiddagen (den 24).

SusuPetal sa...

Han kom tidigt, kanske vid två-tre tiden, Peter. I alla fall tidigare än till de andra:))

hpy sa...

Tva-tre tiden, det var allt tidigt. Jag maste vanta pa julgubben till efter att vi atit, och jag tror allt vi at vid fem-tiden. Kanske lite senare ocksa for det var sa mycket som min pappa maste ordna med innan han kunde satta sig vid matbordet hemma. Julafton var en brad dag. Nar jag var liten brukade jag hjalpa honom att sla in paket, och senare brukade jag fora ut paketen till olika personer ute pa stan. Det var jobbiga tider. Men det var roligt.

hpy sa...

PS. Ett ar drog jag skagget av julgubben! Det var roligt det ocksa!

SusuPetal sa...

Julaftonen kändes alltid så lång, så lång.
Jag satt i jultomtens famn och sjöng och sjöng och sjöng. Jultomten svättades och skulle ha velat fortsätta sin turne, med jag ville sjunga ännu en, en alldeles liten sång...:))
Jag var tre år, och jag tror att samma jultomten kom inte nästa jul...

Peter sa...

Om tomten inte visste att uppskatta din sàng, var det bra att en annan tomte kom i stället!

SusuPetal sa...

Ja, Peter, du har rätt!!!

chrome3d sa...

Glad jul och gott nytt år till dig flitiga flicka med många bloggar.

SusuPetal sa...

Tack ska du ha, chrome3d, god jul till dig också!

hpy sa...

Kom tomten i ar?

SusuPetal sa...

Jag såg inte tomten, men massor med godis hade någon lämnat till mig...

hogrelius sa...

JAg vill så här på årets sista måndag önska dig ett stort Gott nytt År och tacka för alla de fina berättelser och bilder du har skänkt oss läsare under året som har gått.Stor kram fr Bosse!

SusuPetal sa...

Tack ska du ha, Bosse! Jag hoppas ett fint år 2008 för dig också!